IndonesieNU

Naar Indonesië met Etihad Airways

Naar Indonesië met EtihadAirways

09-08-2013 | Naar Indonesië
Vliegen met Etihad Airways is een keuze die je maakt, wanneer de prijs (lees: goedkoop ticket) de belangrijkste factor voor je is, en je niet al te hoge eisen stelt aan de service van de cabin crew. Arabische luchtvaartmaatschappijen en maatschappijen uit het Midden-Oosten hebben, in tegenstelling tot Aziatische of Europese vliegmaatschappijen, regelmatig goedkope vliegtickets naar Indonesië in de aanbieding. 


Het toestel van Etihad Airways – de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten - ziet er van buiten een beetje saai uit. De maatschappij kiest voor een eenvoudige kleurstelling met een logo in goudkleur. Even lijkt het alsof het toestel al lange tijd geen wasbeurt heeft ondergaan. Maar schijn bedriegt. Etihad behoort tot de maatschappijen met nieuwe jets in de vloot.

     
     Stoelen


De breedte van de vliegtuigstoelen hangt af van het type vliegtuig waarin je vliegt. Op de route Amsterdam - Abu Dhabi gebruikt Etihad de Airbus A330-200. De stoelen in de economy class hebben een breedte van 44,5 cm en een beenruimte van 80-83,8 cm. afhankelijk van waar je zit. De rugleuning kan versteld worden tot maximaal 20 graden. 

In vergelijking met de stoelen van Malaysia Airlines, Singapore Airlines en KLM, voelen de stoelen in de economy class van Etihad Airways een beetje hard aan. Je kunt de economy class stoelen van Etihad vergelijken met de stoelen in de economy class van Garuda Indonesia; ze zitten niet comfortabel. Met name fors gebouwde reizigers met lange benen zullen hier enigszins hinder van ondervinden. 

Alle stoelen zijn uitgerust met een 10.4 inch LCD-scherm en inflight entertainment programma. Ook is er op elke stoel een USB-poort en stroomvoorziening aanwezig; handig wanneer je je elektronische apparatuur wilt opladen.

Passagiers in de economy class krijgen een verzorgingskit aangeboden bestaande uit oogbedekkers, sokken en een tandenborstelkit.

     Eten


Passagiers kunnen kiezen uit 3 menu’s: beef, chicken en pasta. Wij kozen voor beef en chicken. Ja, wat kun je ervan zeggen. Als je eenmaal de bibimbap van Korean Air hebt geprobeerd, valt al het andere in het niets. Maar natuurlijk, over smaak valt niet te twisten.

vervoer naar Indonesië, Etihad Airways, eten

De vriendelijke en behulpzame bemanning komt regelmatig langs met drankjes. Jammer dat ze geen snacks aanbieden; die krijg je pas anderhalf uur voor de landing in Abu Dhabi.

Etihad Airways heeft een gevarieerd drankenaanbod van wijn, bier tot verschillende smaken thee. 


     Service


De service van de cabin crew lijkt een beetje op de service die je krijgt bij Emirates. Het verschil ligt in de houding van de crew. Anders dan bij Emirates, kiest Etihad ervoor een responsieve houding aan te nemen bij het ingaan op de wensen van passagiers.

Indonesiënu vroeg tijdens de vlucht een aantal maal om een mix van orange juice en seven up. Geen probleem voor de crew van Etihad. Anders was het geval tijdens een vlucht met Emirates. Daar kregen we nul op ons request. Het is thee/koffietijd en dan worden er geen andere dranken dan thee of koffie geschonken. Aldus het antwoord van de steward van Emirates. 

Desondanks valt de service van de Etihad-crew nog altijd in het niet bij die van Singapore Airlines. Een pro-actieve houding is het visitekaartje van de Singapore Airlines. Maar, de service die je krijgt van Etihad is altijd nog stukken beter dan die van Garuda Indonesia. Het storende gegiechel van de Indonesische stewardessen in de keuken is ook daarbuiten duidelijk te horen. 

     Transit in Abu Dhabi


Na de landing in Abu Dhabi worden we per bus naar de luchthaven vervoerd. Over 4,5 uur vertrekt de vlucht naar Jakarta. Op de terugweg, van Jakarta naar Amsterdam, is de wachttijd korter, nl. 2 uur en 40 minuten. 

Abu Dhabi International Airport is een kleine, nette en geordende luchthaven met een klein aanbod van duty free winkels en een foodcourt. Met een korte overstaptijd kun je je er redelijk vermaken. Heb je een lange overstaptijd dan raak je al snel uitgekeken.

     Business Class


Tijdens de vlucht Abu Dhabi-Jakarta, uitgevoerd door een Boeing 777-300ER, mocht Indonesiënu de business class uitproberen. De stoelen hebben een breedte van 50,8 cm en een lengte van 185,4 cm in de ligstand en zijn uitgerust met een 15.4 inch LCD scherm.

vervoer naar Indonesië, Etihad Airways, pearl business class

Net als in de economy class word je hier geholpen door een uiterst vriendelijke en behulpzame cabin crew. Met regelmaat vragen ze je of alles naar wens is en of ze je ergens bij kunnen helpen. Over het algemeen een uiterst plezierige ervaring met Etihad Airways.

vervoer naar Indonesië, Etihad Airways, cockpit

Pluspunten 

Minpunten

Zeer vriendelijke en behulpzame bemanning
WiFi (tegen betaling)
Redelijk groot LCD-scherm


 
Beperkt filmaanbod
Crew niet echt actief in aanbieden van snacks
Eenvoudige goody bag in businessclass, vergeleken met Emirates
Krappe stoelen (voor de wat langere mensen)

Foto's: Indonesiënu

Gerelateerde artikelen

Met de A380 naar Indonesië

Met de A380 naar Indonesië

02-07-2013 | Naar Indonesië
Vanuit Nederland naar Indonesië met het grootste passagiersvliegtuig ter wereld? Dat kan. Al zal je keuze beperkt z...
Meer »
Met Korean Air naar Bali

Met Korean Air naar Bali

16-03-2013 | Naar Indonesië
De speurtocht naar een goedkope vlucht naar Bali is en blijft een spannende belevenis. Online reisbureaus stunten met...
Meer »
Met de boot naar Indonesië

Met de boot naar Indonesië

16-03-2013 | Nieuws
Cruisemaatschappij Holland America Line organiseerde eerder dit jaar voor het eerst in de geschiedenis een cruise naar d...
Meer »